Vaimse tervise esmaabi

Vaimse tervise esmaabi on lihtne, 5 sammust koosnev tugi

Kas oled märganud enda ümber mõnda inimest, kellel tundub olevat vaimse tervise mure, aga Sa ei tea täpselt, kuidas temaga vestlust alustada ja kuidas teda toetada? Vaimse tervise esmaabi andmine on õpitav oskus ja jõukohane igaühele.

1. SAMM

Lähene ja hinda olukorda

2. SAMM

Kuula toetavalt ja hinnanguid andmata

3. SAMM

Anna kindlustunnet, paku tuge ja teavet

4. SAMM

Julgusta asjakohase professionaalse abi kasutamist

5. SAMM

Julgusta eneseabi ja muude toetusstrateegiate kasutamist

0 /13000
Eesmärgist täidetud

Meie eesmärgiks on koolitada vähemalt 1% Eesti elanikkonnast

Meie unistus on, et iga eestlane saaks vaimse tervise mure korral märgatud ja toetatud. Selleks soovime koolitada vähemalt 1% Eesti elanikkonnast (13000 inimest) vaimse tervise esmaabi osutajateks aastaks 2022. Eesmärgi täitmiseks on vaja just Sinu abi! Kas soovid kampa lüüa ja aidata kaasa selle eesmärgi täitumisele?

Vaimse tervise esmaabi on lihtne, 5 sammust koosnev tugi

1. SAMM: Lähene inimesele ja hinda olukorda

Esimeseks ülesandeks on minna inimese juurde ning püüda mõista, kas tegemist on kriisiolukorraga. 

  • Leia sobiv aeg ja koht, kus te mõlemad end turvaliselt tunneksite.
  • Kui inimene ei alusta sinuga vestlust, et rääkida, kuidas ta ennast tunneb, siis tee ise temaga juttu.
  • Mine inimese juurde ja ütle, et sa tunned tema pärast muret.
  • Austa inimese privaatsust ja konfidentsiaalsust.

Vaimse tervise alase esmaabi osutaja peab suutma kindlaks teha võimalikud kriisiolukorrad:

  • Kas inimene võib ennast vigastada.
  • Kas inimese käitumine on teiste jaoks tugevalt häiriv (nt. agressiivseks muutumine või sideme kaotamine reaalsusega).

Kui tegemist on kriisiolukorraga, tuleb leida abi kohe, vajadusel helistada 112. Kui tegemist ei ole kriisiolukorraga, saab asuda järgmiste sammude juurde.

2. SAMM: Kuula toetavalt ja hinnanguid andmata

Vaimse tervise esmaabi osutamise ajal on väga tähtis kuulata abivajajat eelarvamustevabalt ja hukka mõistmata.

Kuulamise ajal tuleb kõik hinnangud inimesele või tema olukorrale kõrvale jätta. Enamus stressiseisundis olevatest  inimestest soovivad, et neid esmalt hinnanguvabalt ära kuulataks, enne kui asutakse lahendusi ja abisaamisvõimalusi pakkuma. Selleks tuleb esmaabi osutajal omaks võtta kindlad hoiakud ja kuulamise oskused, mis:

  • lubaksid kuulajal tõepoolest kuulda ja mõista, mida talle öeldakse, ning tekitaksid teises inimeses tunde, et ta saab oma probleemidest vabalt rääkida, ilma et teda arvustataks.

Kuula vaimse tervise esmaabi teemalisi podcaste

Episood 2: Kuidas toetada lähedast, kel on probleeme depressiooniga?

Saatejuhiks laulja Helen Adamson.

Iseenda vaimse tervise eest hoolitsemine on vaimse tervise esmaabi andmise täieõiguslik osa​

Siit leiad töövihiku, mis aitab oma vaimse tervise seotud teemasid läbi mõelda ja kirja panna. Saad töövihiku välja printida ja täita käsitsi või laadida endale arvutisse ja täita pdf-ina. Töövihikut saad täita koos sõprade, pere ja kellegagi, kes võiks vajada tuge vaimse tervise hoidmise teemade läbimõtlemisel.

Saad valida kujunduslikult 2 erineva variandi vahel, sisu on neil samasugune. Kui prindid, siis tee seda kahepoolselt, siis on leheküljed õiges järjekorras.

Vaimse tervise esmaabi elluviimist toetavad